våra pedagogiska
riktlinjer

Utifrån vår värdegrund vill vi ha en tydlig pedagogik i verksamheten. Detta är inte helt lätt i en öppen verksamhet, som finns just för att möta behovet av verksamhet som inte är för organiserad. Ungdomarna vill kunna vara lediga hos oss.

För att Fritidsgårdsverksamhet ska vara positivt, behövs det engagerade vuxna som fokuserar på att bygga relationer till ungdomarna. Andra vuxna kan koncentrera sig på det praktiska arbetet för att frigöra ledarna till det pedagogiska arbetet. Samtidigt vill vi sträva efter att involvera ungdomarna också i det praktiska.

I skolan är det pedagogiska arbetet inriktat på akademiskt lärande medan det hos oss inriktas på att lära om och för livet. Vi vill påverka värderingar om rätt och fel, ansvarstagande, socialt samspel, studier och arbete men framförallt stärka självförtroendet och ge HOPP för framtiden. Tillväxt och utveckling inom sociala, känslomässiga och andliga områden är då viktiga. Vi vill möta ungdomarna med stor respekt men också tydligt förvänta att vi och andra möts med respekt. Det är också viktigt att lära sig att man gärna får stå för sin tro eller sina åsikter men att man måste lära sig göra det konstruktivt, utan att angripa eller klanka ber på andra.

Sättet att nå detta är genom olika former av samtal. Ofta bygger man med små byggstenar över tid, ett kort samtal, lite chat via facebook, lite uppmuntran, kan leda till djupare samtal efter hand. Våra sidoprogram ger också fördjupade relationer.

Våra riktlinjer

//

Våra riktlinjer //

BLI SEDD OCH TILLTALAD:

Alla som kommer ska ha ett personligt ”HEJ” från minst en vuxen. Vi försöker lära oss namnen – och sen använda dem!

MÖTE MED VUXNA:

I själva ungdomsgården har vi 2 platser där vi alltid försöker ha minst en ledare som är speciellt tillgänglig (en fokuserar på 12-15år och en på 16år och uppåt). Alla ledare (de som har en relation till ungdomarna och som vill jobba direkt med dem) jobbar hela tiden på kontakten med ungdomarna. När en ny årskurs blir aktuell på hösten inriktar vi oss speciellt på dem för att hjälpa dem fungera, förstå gränser och bygga relationer med dem!

INGA DESTRUKTIVA SUBKULTURER:

Vi strävar efter att det inte skapas nån plats dit vuxna inte är ”önskvärda” utan vi rör oss över alla områden. Om det uppstår grupper som verkar ha ett negativt inflytande söker vi oss dit och försöker påverka till förändring men om det inte lyckas, störa ut de som drar ner andra.

ALLTID KONTAKTBYGGANDE – MEN OCKSÅ RESPEKT ATT INTE TRÄNGA OSS PÅ:

När vi rör oss runt undviker vi att tränga oss på men växlar nåt ord och strävar efter kontakt som bygger vidare. Om det finns ungdomar som behöver en stunds avskildhet och vi kan se att det kan vara positivt försöker vi ordna det också.

TYDLIGA GRÄNSER OCH KONSEKVENSER:

Vi ingriper alltid mot dåligt beteende enligt ”Underground så funkar det” Ledare som inte är bekväma med att ta tag i vissa situationer måste tala om det, så nån annan kan göra det. Genom att alltid tydligt ta tag i negativt beteende skapar vi en positiv och trygg miljö. Vi har absolut noll tolerans mot all form av våld (även ”på skoj”) och bristande respekt. Vi fokuserar extra på respekt för tjejer och kvinnliga ledare.

PÅVERKA VÄRDERINGAR:

Negativa och destruktiva värderingar som tex att försköna våld, kvinnoförtryck, kriminalitet, rökning och materialism förändras inte genom att vi predikar eller ger mer kunskap, utan genom att vi är föredömen. När vi lever som vi lär och verkligen bryr oss skapar vi en grund för att ungdomarna lyssnar till våra värderingar. Vi använder jag-budskap som tex ”Jag blir orolig för dig när du...”.

FÖTROENDE OCH MEDANSVAR FÖR UNGDOMARNA:

Vi ger ungdomar förtroende så mycket vi kan, och involverar dem i allt som är möjligt, medvetna om att olika personlighet och åldrar behöver olika uttryckssätt för detta. En del kan leda verksamhet, andra vara med i planeringsråd, medan en del kanske helst uttrycker tankar och idéer mera privat t. ex via Facebook meddelanden. Vi stämmer också av hur de hanterar förtroende och ansvar och coachar för tillväxt. Vår ledarskola är en del av detta.

EXTRA PAPPOR, EXTRA MAMMOR, EXTRA STORA SYSKON:

Vi jobbar medvetet med att i vissa situationer når en extrapappa eller extramamma längre medan det ibland funkar bättre med någon i som är mer som en storasyster eller storebror. Ibland påverkar ett äldre ”syskon” mer och ibland en ”pappa” eller kanske en ”mamma”. Detta ingår också i våra tankar att knyta personliga relationer och inte bara göra ett jobb eller uppdrag.

BEKÄMPA JANTE OCH LÅTA POSITIVA FÖREDÖMEN STÄRKAS YTTERLIGARE:

Genom att bygga på goda föredömen bland ungdomarna och stärka och utveckla dem, har vi skapat starka positiva krafter. Bland de som ”styr upp” andras beteende är ca 80% tjejer. När tjejerna har börjat säga högt hur de vill ha det har de själva stärkts, men de har också påverkat stökiga killar positivt i mycket hög grad. Utan att försumma någon har vi utmanat jantelagen och stärkt de med stor potential och på sätt skapat ett mycket stark nätverk där allt fler ungdomar drar åt samma håll som vi vuxna.

AVSPÄNT BEMÖTANDE OCH AVSPÄND MILJÖ SÅ ATT ALLA SPÄNNER AV:

Genom att våra ledare utbildas i hur man möter ungdomar på ett avspänt sätt, hur man tar tag i problem på ett icke hotfullt sätt och i hur man skapar en avspänd miljö kan vi vara proaktiva och undvika problem situationer innan de ens börjar uppstå. Och när de uppstår kan vi lösa dem på konstruktiva sätt.

STORT FOKUS PÅ TJEJERNA:

I såväl samhälle som familjer prioriteras tjejer ofta lågt. Vi gör därför tvärtom, dels för tjejernas skull men också för att de i sin tur kan påverka killarna positivt. Tjejerna (och när det inträffar även killar) får ta med småsyskon och vi avsätter då ett rum eller område till detta. Detta gör att de tjejer som kanske behöver oss mest kan komma, och även få avlastas ett vuxenansvar, samtidigt som vi lär dem att småbarnen måste skyddas från att triggas upp och förråas av anda tonåringar. Vi satsar mycket på tjejerna på olika sätt: vi försöker ständigt förbättra miljö och atmosfär, vi lyssnar på tjejernas förslag och prövar ständigt nya saker för dem. Medan killar ofta nöjer sig med samma aktiviteter, attraheras tjejerna av förnyelse och variation och inte minst av att deras tankar blir tagna på allvar. Killarna svarar ofta när vi ber om förslag ”allt är bra” eller ”vi vill köra paintball”, medan tjejerna ofta har konkreta och rimliga förslag. Vi jobbar på att utveckla tjejrum för de som vill det, samtidigt som vi vill se till att tjejerna är trygga även i gemensamma utrymmen. Samtidigt som vi fokuserar på tjejerna är vi medvetna om att inte göra det på killarnas bekostnad. Vi vill jämna ut förutsättningarna och skapa en verksamhet där alla blir vinnare!

De manliga ledare som själva är föräldrar, uppmuntrar vi att fungera som fadersfigurer för tjejerna och behandla dem med respektfull uppmuntran. Att ha en fadersroll är även positivt ur hedersperspektiv och gör föräldrarna tryggare. Här har man ofta missat i den kulturella förståelsen och därmed också missat många positiva effekter genom att man väljer bort männen i arbetet med invandrartjejer. Tjejer som får se hur en man bör behandla dem, blir mindre sårbara på många sätt och får också en bättre självkänsla.

Genom att vi skapar allmän trygghet och är respekterade i området, inte minst pga vår tro, så har vi hedersrespekt bland olika religiösa grupper och kan skapa hederstrygghet för tjejerna och deras familjer. Tjejer som är trygga i att det finns vuxna som de verkligen kan lita på och som de vet alltid kommer att stödja dem, blir trygga och starka. Det är väldigt viktigt att samhället slutar att automatiskt betrakta tjejer från Mellanöstern och Nord Afrika som självklara hedersoffer. Istället måste vi skapa hederstrygghet som inte är reducerat till rätten till sin egen sexualitet utan som stärker till rätten till sina liv!

Självklart måste man för att detta ska fungera, ha tydliga riktlinjer för skydd av minderåriga och en stark kulturutbildning för alla medarbetare. I de flesta situationer innebär det att manliga och kvinnliga ledare jobbar tillsammans med tjejerna. För övrigt kan man även se positiva effekter av att de kvinnliga ledarna jobbar tydligt mot killarna med tydlig förväntan av respekt mm.

BEKFRÄFTA OCH UPPMUNTRA – ALLTID MYCKET MER:

Vi tar varje chans att uppmuntra de som gör något bra, som förbättrat något eller som bara slänger ut en krok med dåligt självförtroende. (”jag är så ful/dum etc”) De hoppas bli motsagda, men vi vill som vuxna bekräfta dem och styrka dem mer än så. Vi behöver göra upp med vår kulturpåverkan som kan göra att vi inte vill vara tillräckligt positiva! Många ungdomar får väldigt lite av detta från vuxna så vi får gärna överösa dem! Vi uttrycker också potentialen vi ser i dem. ”du är så bra på …” ”Du skulle kunna gå hur långt som helst” Om vi tror på dem (och för en del är vi kanske de enda som gör det…) så kan det betyda enormt mycket för att de först ska börja sträva efter ett mål och sen också nå det. ”Jag tror på dig” är kanske något av de viktigaste vi kan ge. Det är också den bästa vägen bryta destruktiva beteenden. Det blir ännu bättre chanser till att uppmuntra och stärka i våra kringprogram.

VERKLIG INTEGRATION OCH NÄTVERKSBYGGANDE:

Genom att vi som ledare och volontärer kommer från olika etniska och sociala bakgrunder, men jobbar åt samma håll har vi unika möjligheter att nå fram. Vi kombinerar professionell kompetens med ideellt arbete, utifrån att vi alla är en del av Råslätt och även är grannar och vänner till de vi arbetar med. Att flera av oss känner föräldrar och mor- och farföräldrar ger ytterligare möjligheter. I den lokala kulturmiljön ger detta oss unika möjligheter till dialog med, och förtroende från både ungdomar och föräldrar. Våra frivilliga och besökare från andra platser kompletterar oss på praktiska områden, men ger också ungdomarna fler möten med positiva människor från andra sociala sammanhang. Vi strävar också efter att genom underground hjälpa ungdomarna att bygga stödjande nätverk utanför sina omedelbara sammanhang, nätverk som kan hjälpa på många områden i livet, tex sommarjobb, arbete etc.

ÖVNINGSKÖRNING, LÄXHJÄLP, SAMTALSSTÖD, LEDARSKOLA:

Våra sidoprogram har vuxit fram utifrån våra tankar i dessa riktlinjer och ger oss på flera sätt möjlighet att mer kraftfullt påverka positivt. Dessa program följer också dessa riktlinjer.

BARN OCH UNGDOMSSKYDD:

Vi följer och reflekterar ständigt över våra riktlinjer för barn- och ungdomsskydd i alla verksamheter.