om vårt arbete

Underground jobbar med socialt utvecklingsarbete utifrån fem grundplattformar:

1. Klara skola och utbildning

2. Ta körkort

3. Ta sig in på arbetsmarknaden, bygga upp sitt CV, få arbete och inkomst

4. Psykosocialt mående och personlig utveckling

5. Skydd, säkerhet och trygghet

Våra plattformar har växt fram på ungdomarnas och familjernas initiativ. Vår målsättning är att stödja hela människans behov och täta hål i välfärdssystemen. Vi jobbar hela veckan hela året med detta.

Sen 2007 driver vi även öppen fritidsverksamhet i förorten Råslätt, Våra plattformar vänder sig till ungdomar från hela regionen och även andra delar av Sverige. Vi arbetar med många olika etniska och religiösa grupper och har framgångsrikt arbetat med integration, tjejers fritid, nätverksbyggande mm. Vi fokuserar också på demokrati och samhällsinflytande, utifrån kunskap om att människor utan röst blir samhällsdestruktiva eller självdestruktiva – ofta både och!

Våra öppna verksamheter finns på lördagar och söndagar, liksom alla vardagar i juli månad då dessa tider innebär att det mesta annat är stängt. Vår övergripande målsättning för alla plattformar är att ge ungdomar och familjer Plattformar för Framtiden och ge särskilt ungdomar med mycket litet vuxenstöd en positiv fritid med vuxna som bryr sig i sitt nätverk. Genom att jobba med hela människan vill vi möta olika behov och ge hopp och möjligheter inför framtiden.

Huvudman bakom programmen är Råslätts Församlingsgemenskap, men vi tar emot frivilliga från många sammanhang.

Underground finns för att ge barn och ungdomar en plats att vara på och ett nätverk av vuxna som ställer upp för dem.

Vi vill att Underground ska vara en trygg plats för alla, och att alla ska känna sig välkomna och att föräldrar ska vara trygga med att deras barn kommer till oss. Barn, ungdomar eller föräldrar som undrar något är välkomna att ta kontakt med oss.

Klicka här för att kontakta oss

Det här är vår symbol där handen betyder ett nytt och tryggt sammanhang, blomman, att man växer med egen kraft. Bara rymden är taket för våra drömmar.

våra öppna verksamheter

Vi har från början haft en tydlig pedagogik i arbetet med en klar målsättning att bygga relationer mellan ungdomar och vuxna. Vi har inga fasta program eftersom våra ungdomar uttrycker att de vill vara lediga på helgen, men vi erbjuder många olika aktiviteter.

Vi har 2 riktigt strikta regler, respekt – och där har vi särskilt betonat respekten för tjejer – och noll tolerans för allt våld (även på skoj). Den som bryter mot detta får gå hem för den kvällen. Vi har också arbetat mycket med att finnas närvarande för att se till att tjejerna behandlas respektfull. Den som vi misstänker inte gör detta, punktmarkeras på lagom avstånd. 

respekt - visa det & du ska få det

Respekt är vår grundsten här på Underground. Det innebär:

  • Respektera att alla ska trivas och vara trygga här

  • Respektera tjejer - ord och handlingar

  • Respektera ledarna - tjafsa inte

  • Respektera lokalen - ingen nedskräpning eller förstörelse

  • Om detta inte funkar får antingen du som inte förstår respekt gå härifrån eller så stänger vi hela gården

TJEJER och killar

Vi har normalt 50% tjejer eller mer i den öppna fritidsgårdsverksamheten och en majoritet tjejer i alla övriga program, vilket är ganska unikt särskilt i förorter. Förutom tryggheten har vi också arbetat med att göra miljön mysigare och att tjejerna får mycket utrymme i våra prioriteringar. Många av våra orsaker till framgång som nämns nedan har påverkat hela arbetet positivt men än mer tjejernas möjligheter. Se för övrigt ”Stort fokus på tjejerna” under pedagogiska riktlinjer.

I takt med framgången har tjejer rest till oss från ett allt större område och vi har nu tjejer som kommer regelbundet från hela Jönköpings kommun och från hela södra Sverige. Vi jobbar därför på flera sätt för att öka andelen killar och för att ännu bättre kunna stötta och hjälpa killar som hamnar i problem.

FRAMGÅNGSFAKTORER

Våra ungdomar tar ett stort ansvar för att utveckla arbetet och hjälpa till på olika sätt. Våra framgångar kopplar vi förutom till vår pedagogik, med våra tydliga gränser, vår medvetna satsning på tjejer och arbetet med goda föredömen, till följande saker:

IDEELLT ARBETE

Ideellt arbete gör att vi från början är på samma sida. Vi har valt att låta nästan allt arbete med människor göras ideellt. Undantaget är ett par personer som har lön för samordning, planering m.m. Dessutom erbjuder vi en del ungdomar anställning på sommaren för att kunna behålla dom som ledare i verksamheten. Samtidigt som vi har professionell kompetens har vi märkt att vi har mycket större genomslagskraft som grannar och vänner istället för samhällsföreträdare. Vi har läkare, sjuksköterskor, socionomer, socialpedagoger, lärare, jurister, ekonomer mfl bland våra volontärer. Dessutom cirka 20 språk. Det är lättare att kontakta vuxna hos oss än om vi hade varit anställda och samhällsföreträdare. Vi är också välkända bland föräldrar, far- och morföräldrar vilket också spelar in.

GUDSTRO

Baserade i Gudstro ger trygghet och respekt hos alla religioner. Att vi har en utgångpunkt i Gudstron utan att ha ett religiöst program gör att företrädare från andra religioner respekterar oss högt (och vi dem). För många av flickornas föräldrar är detta en avgörande fråga dvs att de litar på de vuxna som möter deras flickor.

plattformar och helhetssyn

Plattformar och helhetssyn skapar stor närhet med ett stort antal ungdomar som i sin tur bygger nätverket starkare och större. Den som fått hjälp är motiverad att hjälpa andra. Allt vi gör har vuxit fram som svar på de behov som finns bland barn, ungdomar och familjer. De ger oss många olika beröringspunkter och möjlighet till närmare relationer byggd på stor respekt. Ungdomarna i vår ledarskola fungerar också som en styrgrupp och brobyggare för att fånga idéer och påverka andra ungdomar till att idéerna verkligen blir genomförda. De når fram och kan skapa saker som vi vuxna inte kan själva. Genom att vi ger stöd till hela människans och familjens behov blir det sammantaget ett mycket bättre resultat.